تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/05/24 - 07:35
کد خبر: 513891

بررسی سوابق وزیر علوم پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم؛

وزیر علوم پیشنهادی کیست؟/ نظرات جامعه دانشگاهی درباره وی

وزیر علوم پیشنهادی کیست؟/ نظرات جامعه دانشگاهی درباره وی

حسین سیمایی صراف متولد ۱۳۴۷ در مشهد،‌ علاوه بر تحصیلات حوزوی،‌ دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از زمانی که علی شریعتمداری، عهده‌دار مسئولیت وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت شد، ۴۵ سال می‌گذرد.

شریعتمداری، اولین وزیر فرهنگ و آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی به عنوان یک چهره علمی در حوزه علوم تربیتی، شناخته می‌شد و وزارت علوم بعد از آن، بر مدار دانش‌آموختگان غیر علوم انسانی گشته است.
از آن زمان تاکنون، وزیران علوم جمهوری اسلامی ایران، عمدتا از دانش‌آموختگان علوم پزشکی، فنی مهندسی،‌ علوم پایه و حتی علوم باغبانی (منصور غلامی؛ وزیر علوم دولت دوازدهم) بوده‌اند و اکنون پس از دهه‌های متمادی، یک دانش‌آموخته علوم انسانی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی شده است.

حسین سیمایی صراف متولد ۱۳۴۷ در مشهد،‌ علاوه بر تحصیلات حوزوی،‌ دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است.

از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ (دولت دوازدهم و بخشی از دولت سیزدهم)، پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری جهرمی، دبیر هیات دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم بر عهده داشته است.
فهرست برخی سوابق اجرایی سیمایی صراف :

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم، قائم مقام معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت یازدهم، مدیرکل دفتر حقوقی وزرات علوم دولت یازدهم، عضو شورای مرکزی بورس دانشجویان، رئیس ستاد مستندسازی وزرات علوم، عضو ستاد آمایش آموزش عالی، عضو اصلی هیات مرکزی تجدیدنظر تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی وزارت علوم، جانشین وزیر علوم در کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و عضو شورای ستاد امور رفاهی اعضای هیات علمی نیز در کارنامه مسئولیت‌های اجرایی سیمایی صراف در مجموعه وزارت علوم به چشم می‌خورد.
سیمایی صراف که وکیل پایه یک دادگستری است در سال‌های گذشته، عضو کمیسیون حقوق مدنی معاونت حقوقی قوه قضائیه، عضو شورای راهبردی تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی و عضو مبلغین معاونت بین‌الملل بعثه حج مقام معظم رهبری (از ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰) بوده است.

وی که اکنون دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی است به افتخارات علمی و پژوهشی همچون پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۳۹۲، برنده دوره چهارم کتاب سال حوزه علمیه قم، برگزیده دوره هفتم جشنواره بین‌المللی فارابی و رتبه اول بیست و سومین کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران دست یافته است.

تاکنون بیش از ۵۰ اثر، اعم از کتاب و مقاله فارسی و انگلیسی توسط سیمایی صراف تالیف شده و چند کتاب دیگر نیز در دست چاپ دارد.

معاون وزیر علوم درباره سیمایی صراف می‌گوید

در پی معرفی فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی، علی باقر طاهری‌نیا  دلایل صلاحیت حسین سیمایی صراف برای عهده‌دار شدن مسئولیت وزارت علوم را برشمرد و گفت: استدالال نخست من این است که علوم انسانی، مزیت نسبی زیست‌بوم علوم جمهوری اسلامی است و جمهوری اسلامی اساسا یک انقلاب مبتنی بر ایدئولوژی باورها بود و باید علوم انسانی در ادامه حیات انقلاب میدان‌داری می‌کرد.

معاون وزیر علوم افزود: در ۴۰ سال گذشته تنها سه سال ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وزارت علوم، توسط متخصصین علوم انسانی اداره می‌شد و پس از شریعتمداری و حسن حبیبی برای اولین بار است که یک متخصص حوزه علوم انسانی برای تصدی وزارت علوم معرفی می‌شود؛ بنابراین این یک امتیاز برای حسین سیمایی صراف است و باید به صورت جدی به آن توجه داشته باشیم.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اظهار داشت: نکته دیگر در مزیت انتخاب صراف این است که در حوزه علوم انسانی به عنوان مزیت زیست‌بوم جمهوری اسلامی، دو نهاد علمی معتبر دیرپا؛ شامل دانشگاه و حوزه را داریم که سیمایی صراف، دانش‌آموخته دانشگاه و تحصیل‌کرده حوزه علمیه است و تجربه هر دو نهاد علمی کشور را دارد بنابراین وقتی صحبت از علم بومی کند و تحول در علوم انسانی داشته باشد با باورمندی و تجربه شخصی، دیدگاه را مطرح می‌کند و این امتیاز قابل توجهی است.

وی در بیان استدلال دوم در تایید صلاحیت سیمایی صراف گفت: تجربه حضور در هیات دولت و دبیری هیات دولت از مزیت‌های وی است یعنی او به مناسبات میان اعضای کابینه و اعضای هیات دولت آشناست و این آشنایی در آینده برای پیشبرد سیاست‌هایش در حوزه وزارت علوم کمک خواهد کرد.

طاهری‌نیا ادامه داد: وقتی وزیر علوم نسبت خود را با دیگر دستگاه‌های علمی مثل وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آموزش و پرورش و همچنین با دستگاه‌های مدیریتی و اجرایی همچون سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی خوب بشناسد در سیاستگذاری و پیشبرد سیاست‌ها از این ظرفیت استفاده می‌کند و با سرعت و دقت بیشتری پیگیر امور خواهد بود.
وی تاکید کرد: توانمندی‌های حسین سیمایی صراف در آشنایی به مناسبات میان اعضای کابینه و هیات دولت و تخصص در حوزه علوم انسانی بسیار مهم است و در کنار سایر توانمندی‌ها می‌تواند مورد توجه نمایندگان قرار گیرد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دادن رای اعتماد به وی باید مورد توجه قرار دهند.

رئیس پیشین دانشگاه تهران چه می‌گوید؟

محمود نیلی احمدآبادی در پی معرفی فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی، به سابقه شناختش نسبت به حسین سیمایی صراف از زمانی که وی معاون وزیر علوم و دبیر هیات دولت بود، اشاره کرد و افزود: سیمایی صراف در آن دوران عملکرد خوبی داشت، ارتباطات خوبی با دانشگاه‌ها برقرار کرد و از هیچ اقدامی برای توسعه آموزش عالی دریغ نکرد.

وی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی علوم، تحصیلات دانشگاهی خوبی دارد و در دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی تحصیل کرده است و البته در کنار برخورداری از جایگاه علمی خوب، تجربه عملی نیز دارد که در مجموع باعث شده وی را کاندیدای شایسته‌ای برای وزارت علوم بدانیم.

نیلی احمدآبادی ابراز امیدواری کرد با کمک مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها، آموزش عالی که از وضعیت نسبتا غیرقابل قبولی به سرمی‌برد نجات یابد و به توسعه علم و فناوری در کشور کمک کند.
وی با بیان اینکه وزارت علوم باید محور توسعه علم و فناوری در کشور باشد، افزود: اگرچه به دلیل مسائل حاشیه‌ای مانند مشکلات اعتباری، دخالت دستگاه‌های مختلف و کمبودهای موجود، معمولا وزارتخانه نمی‌تواند به سیاست‌های توسعه‌ای بپردازد اما نیاز کشور به توسعه در این حوزه قطعی است و بدون آن،‌ توسعه در دیگر بخش‌ها نیز محقق نخواهد شد.

رئیس پیشین دانشگاه تهران تاکید کرد: همه باید کمک کنیم تا حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در پیشبرد سیاست‌ها موفق باشد.

انتظار رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از وزیر علوم آینده

عبدالله معتمدی روز یکشنبه، همزمان با معرفی فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت :شهادت رئیس جمهوری و هیات همراه شرایطی را فراهم کرد که عمر دولت سیزدهم کوتاه‌تر از دولت‌های گذشته باشد و انتخابات ریاست جمهوری پیش از موعد مقرر برگزار شد و در نهایت امروز فهرست وزیران پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.
وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محل فعالیت فرهیخته‌ترین اقشار جامعه اعم از استادان و دانشجویان است و مدیران آینده کشور به زودی از دل دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و مسئولیت‌های کلیدی را برعهده می‌گیرند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: بر این اساس، خروجی دانشگاه و اینکه چه نیروهایی را برای مدیریت آینده جامعه، تربیت می‌کند اهمیت به‌سزایی دارد، از سوی دیگر رشد و پیشرفت علم در دنیا و اقتدارآفرینی علم، یکی از بحث‌های جدی و مورد توجه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است و در این مدت دانشگاه‌ها رشد علمی مطلوبی داشته‌اند.

وی بیان کرد: گسترش آموزش عالی در سال‌های گذشته به گونه‌ای بود که تعداد دانشجویان از یک میلیون نفر در پیش از انقلاب امروز به حدود چهار میلیون دانشجو رسیده است و تنوع رشته‌ها در آموزش عالی متکثر است و تقریبا در تمام رشته‌های تخصصی، امکان پرورش دانشجویان دکتری و پسا دکتری داریم.

معتمدی گفت: ظرفیت‌های علمی که به همت مدیران گذشته ایجاد شده، نیازمند این است که با همین سرعت پیش رود و برای کمک به پیشرفت کشور، محیط دانشگاه باید علمی، جدی و به دور از حاشیه‌ باشد و اینگونه نباشد که احزاب سیاسی بخواهند پایگاه‌های خود را در دانشگاه برپا کنند زیرا دانشگاه‌ها باید به کار علمی که وظیفه اصلی آنهاست رسیدگی کنند.

وی تاکید کرد: وزارت علوم با ظرفیت مناسب اعضای هیات علمی و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری که سال‌های اخیر کسب کرده، در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد و در برخی رشته‌ها در سطح دنیا در موقعیت خوبی قرار داریم در رشته‌های دیگری که با شاخص‌های بین‌المللی فاصله داریم زمینه و بستر لازم فراهم شده و آینده روشنی را نوید می‌دهد و امیدواریم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

معتمدی اظهار امیدواری کرد در تعامل دولت چهاردهم با مجلس شورای اسلامی، افراد اصلح برای تصدی وزارتخانه‌ها انتخاب شوند و به زودی کار خود را شروع کنند زیرا این بلاتکلیفی به نفع دولت نیست و استقرار وزرا به دولت کمک می‌کند به صورت جدی برنامه‌های خود را شروع کند و مردم با بلاتکلیفی و حالت کم‌تحرکی مواجه نباشند.

فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، روز یکشنبه ۲۱ مردادماه توسط شهرام دبیری معاون امور مجلس رئیس جمهور، به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

به گفته سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس از همان روز، بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی دولت را در دستور کار قرار دادند و پیگیری این روند به صورت دو شیفت در کمیسیون‌ها ادامه دارد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی همچنین خبر داد که وزرای پیشنهادی دولت در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی حضور خواهند یافت و آخر هفته جاری نیز کمیسیون‌ها نتیجه بررسی‌های انجام شده و جمع‌بندی را به هیات رئیسه اعلام خواهند کرد.

از شنبه آینده (۲۷ مردادماه) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز خواهد شد و این روند به صورت دو شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مردادماه) ادامه خواهد داشت.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مراقبت از سلامت و ایمنی در پیاده‌روی اربعین
چرا حماس تل آویو را هدف قرار داد؟
ناهید کیانی: ۱۸ مرداد را فراموش نمی کنم
بهروز آذر: کسب مدال دختران ایران بسیار ارزشمند است
زیرساخت لازم برای تبدیل علم به فناوری را در دسترس نداریم
شرایط در غرب آسیا بسیار جدی است
موافقت وزیر خارجه آمریکا با فروش تسلیحات نظامی به اسرائیل
خالی کردن حساب بانکی مادر به دلیل بازی آنلاین فرزند
انتظار دارم در صورت آتش‌بس در غزه، ایران از حمله به اسرائیل خودداری کند
موافقت کمیسیون بهداشت با وزرای پیشنهادی بهداشت و کار
دیدار رییس بسیج اساتید با همسر دکتر شهریاری
الهلال پیروز بازی بزرگ سوپر جام عربستان
با تعامل و هم‌افزایی، بزرگترین اجتماعی ضدصهیونیستی را برپا می‌کنیم
اجرای «برنامۀ توانمندساز» بنیاد ملی نخبگان در مسیر نخبگی
ادعای محمود عباس درباره واکنش ایران به رژیم صهیونیستی
پیگیری لایحه توسعه همکاری اسلامی و جنبش جهانی تعهد به خانواده
سفر بلینکن به غرب آسیا به تعویق افتاد
توصیه به زائران اربعین که کودک همراه دارند
از طریق شرکای خود با ایران در ارتباط هستیم
بیش از نیمی‌ از مدارس غزه آماج حملات اسرائیل قرار گرفتند
۳ اقدام مهم بانک مرکزی برای حمایت از بورس اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top